De ServiLocker pilot geslaagd met een positief resultaat!

P. Jansema

De ServiLocker pilot geslaagd met een positief resultaat!

Binnen BENU was er een ontwikkeling gaande voor een geautomatiseerde zelfbedieningsoplossing. Onze vestiging zou mogelijk in aanmerking kunnen komen voor de plaatsing van een ServiLocker. “Ik heb toen aangegeven dat ik er wel oor naar had om te piloteren” aldus apotheker Paul Jansema van BENU Apotheek Centrum Hoogeveen.

Gaat het uiteindelijk tijd schelen bij de balie?
In het voortraject heb ik bij mijn regiomanager aangegeven dat ik graag een oplossing zou willen voor de toenemende wachttijden aan de balie. De ServiLocker bleek een mogelijke oplossing te zijn en ik zag het wel zitten om hiermee aan de slag te gaan. Ik was zeer benieuwd of het uiteindelijk echt in tijd zou schelen!

Tijdswinst & tevredenheid in onze apotheek
BENU projectmanager Best Practices, Marcelle Broshuis heeft destijds diverse metingen gedaan. Uit de metingen kwam naar voren dat de wachttijden in de apotheek door de komst van de ServiLocker korter zijn geworden. “Een geslaagde pilot”, aldus Paul Jansema. “Positief verrast was ons team toen bleek dat onze cliënten zeer tevreden waren over de implementatie van de ServiLocker. We kregen veel positieve reacties terug via ons online-klanttevredenheidsonderzoek”.

Van enkelzijdig naar dubbelzijdig!
In eerste instantie werkten we met de enkelzijdige ServiLocker in de apotheek.  Er was hierbij geen mogelijkheid om na sluitingstijd geneesmiddelen af te halen. Veel cliënten vonden dit jammer, waarna wij in een later stadium alsnog de keuze gemaakt hebben om een dubbelzijdige ServiLocker te plaatsen. Het is opvallend om te zien dat ongeveer 30% van onze cliënten hun geneesmiddelen tijdens de openingstijden, aan de buitenzijde van de ServiLocker afhalen. Het blijkt dus wel dat het niet altijd uitnodigt om naar binnen te lopen.

Optimaal bedienen van de verschillende cliënten
Iedere cliëntengroep heeft een andere bedieningsverwachting. Door de ServiLocker kunnen wij veel beter inspelen op de verschillende behoeften. Hierbij kan gedacht worden aan cliënten die zo snel mogelijk willen afhalen of op een tijdstip dat hen het beste schikt. De tevredenheid van onze cliënten hebben wij hoog in het vaandel staan, wij hopen niet alleen nu maar ook in de toekomst hen optimaal te kunnen bedienen.