Medicijnen afhalen in de supermarkt

R. Fransens

“Net even de kast getest bij de Albert Heijn. Super! Binnen een minuut zat ik weer in de auto!”

Apotheker Renetta Fransens over de ServiLocker bij Albert Heijn Stadsfenne Sneek:

In 2011 zijn de avond- en weekenddiensten van de apotheken in Sneek overgegaan naar een centrale dienstapotheek. Om de klanten een alternatief te bieden om buiten de openingstijden hun geneesmiddelen op te halen, vonden wij het vanuit het oogpunt van klantgerichte service passend om te kijken welke mogelijkheden er zijn. Bij de zoektocht naar een geschikte oplossing kwam ik in gesprek met het bedrijf Autopharma uit Leeuwarden. Zij zijn gespecialiseerd om o.a. werkprocessen in apotheken sneller en efficiënter te laten verlopen. Pure service en kwaliteitswinst naar de klant toe.

Na een aantal gesprekken heb ik uiteindelijk gekozen om eerst de software ServiSoft Track & Trace te implementeren en om dit later uit te breiden met de ServiLocker. ServiSoft Track & Trace hebben wij voor de kerst in gebruik genomen en vanaf dag één waren de assistenten zeer positief.  Men kan nu snel zien waar het recept zich binnen de apotheek bevindt. De wachtende klant wordt op die manier snel en efficiënt geholpen.

Een van de vele positieve reacties van een klant: “Net even de kast getest bij de Albert Heijn. Super! Binnen een minuut zat ik weer in de auto!”

De ServiLocker is een luxe versie van een kluisjeswand; meer mogelijkheden en veel ruimte, 162 posities voor receptzakjes! Ik heb er voor gekozen om deze ServiLocker in de Albert Heijn te plaatsen. De belangrijkste reden hiervoor is de grote aanloop van mensen en de flexibele en ruime openingstijden die de Albert Heijn biedt. Verder is het personeel van de Albert Heijn buitengewoon vriendelijk en behulpzaam en weten ze daar waar nodig de klant te assisteren. Het is wel grappig om te zien dat de piekmomenten in de apotheek ook de drukste afhaalmomenten bij de ServiLocker zijn.

Hoe werkt de ServiLocker nu in de praktijk? De bezorger gaat met alle pakjes en een barcodescanner naar de Albert Heijn. Hij sluit de scanner aan op de automaat, scant de barcode op een pakje en dan gaat er een vakje open. Zo handelt hij alle pakjes af en sluit dan af. Op dat moment krijgen de mensen waarvoor de pakjes bedoelt zijn een email en/of sms met een bericht dat hun pakje klaarligt en een  unieke afhaalcode.  De code moet worden ingevoerd, evenals de geboortedag en maand. Vervolgens gaat er een vakje open en kan het pakje worden uitgenomen.