Unicum, de eerste gekoelde Servilocker!

T. Keizer

“Diverse medicatie van de overheveling, veilig & efficiënt uitgeven”

De overheveling

De voorbereidingen voor de overheveling van de specialistische medicatie naar onze apotheek was medio 2012 in volle gang. Hiervoor hadden wij een farmaceutisch manager in dienst gesteld, aldus Trea Keizer, Apotheker van Apotheek de Sprong, UMCG. Per 1 januari 2013 zouden we een groep van 1200-1300 patiënten gaan bedienen, bestaande uit een groep die de medicatie zelf komt afhalen en een groep aan wie deze bezorgd gaan worden. Na de overheveling zou de drukte in de apotheek nog meer toenemen. Om de serviceverlening te waarborgen, zijn we op zoek gegaan naar een oplossing.

De oplossing

Het onder controle houden van de wachttijden en de stroom van patiënten aan de balie is ons uitgangspunt geweest. Onze inkomende stroom afhalers, was naar ons idee een wachtrij die op een andere manier bediend kon worden. We dachten na over diverse uitgiftepunten omdat we in de apotheek zelf niet de mogelijkheid hadden om uit te breiden.

Het ServiLocker concept sprak ons direct aan, een gekoelde variant zou voor ons de oplossing zijn. Samen met Autopharma zijn we gaan inventariseren naar de mogelijkheden, kort daarna werden de ongekoelde en gekoelde ServiLocker een feit!

Uiteindelijk hebben we drie uitgiftepunten gecreëerd; één op de oncologie poli, één op de IVF poli en uiteraard de ServiLockers. Cliënten voor ontslagmedicatie kunnen we na hun poliklinische bezoek gewoon blijven begeleiden in de apotheek, de overige cliënten kunnen we nu efficiënt op de desbetreffende locaties bedienen.

“Personeel van het UMCG maakt graag gebruik van de ServiLocker service”!

Door de komst van de ServiLockers kunnen we niet alleen de overheveling beter managen, ook het personeel van het UMCG is zeer gebaat bij deze service. Omdat we in een groot ziekenhuis zitten is het personeel ook een doelgroep geworden. Voorheen waren zij veelal creatief wat betreft het omzeilen van de wachttijd aan de balie, vertelt Trea met een glimlach, dan kwam het personeel even op kantoor om te vragen of de medicatie al klaar lag. De drempel voor het personeel om medicatie af te halen in onze apotheek is hierdoor afgenomen, zij vinden het prettig om nu ‘even’ langs de ServiLocker te lopen na werktijd.

“Naast functionaliteit ook servicegericht”

De ServiLocker zorgt ervoor dat cliënten de mogelijkheid krijgen om buiten de reguliere openingstijden alsnog hun medicatie af te halen. Onze openingstijden worden verruimd door de komst van de ServiLockers, dit wordt als prettig ervaren door werkende mensen die vaak genoodzaakt zijn om hun medicatie na openingstijden af te halen.

De toekomst

Wij kunnen diverse medicatie van de overheveling in de ServiLockers plaatsen, bijvoorbeeld de groeihormonen, TNF alfaremmers en de IVF medicatie. Met het oog op de toekomst zijn wij ingesteld op (nieuwe) doelgroepen om deze waar mogelijk van dienst te kunnen zijn, hier in de apotheek maar ook via de ServiLockers. Het tracken en tracen van medicatie voor afhalers is een groot voordeel. Wij hopen binnenkort te starten met ServiSoft Track & Trace in de apotheek, waardoor we op een efficiënte manier service kunnen bieden aan onze inkomende stroom afhalers.